- Het gaat hard met de inflatie dit jaar: gemiddeld stijgen prijzen zo’n 10 procent op jaarbasis, volgens de consumentenprijsindex van het CBS.
- Maar dit is een slechts gemiddelde. Hoe zit dat voor specifieke producten als je in de supermarkt rondloopt?
- Business Insider vroeg bij onderzoeksbureau Superscanner na welke producten bij marktleiders Albert Heijn en Jumbo sinds februari het hardst in prijs zijn gestegen. Bekijk het overzicht!
- Lees ook: Producten van Albert Heijn, Jumbo of SPAR bestellen bij bezorgdiensten zoals Deliveroo, Gorillas of Thuisbezorgd: dit is het prijsverschil met kopen in de supermarkt,
De Nederlandse inflatie schommelt momenteel rond de 10 procent, het hoogste niveau sinds april 1976. Dat betekent dat prijzen van goederen en diensten flink stijgen en het leven rap duurder wordt.
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) komt de forse toename van de inflatie vooral door de prijsontwikkeling van energie. In maart was energie meer dan tweeënhalf keer zo duur als in dezelfde maand een jaar eerder.
De stijging van energieprijzen betekent niet alleen dat de energierekening voor stroom en gas oploopt en dat tanken duurder wordt. Dit werkt ook door op de kosten voor de productie van onder meer voedingsmiddelen. Daarnaast is het zo dat de oorlog in Oekraïne voor specifieke schaarste zorgt van bepaalde producten, zoals zonnebloemolie.
Wat betreft de dagelijkse voedingsproducten zijn onder meer vlees en groente duurder geworden, volgens het CBS. Dat komt omdat kassen vaak worden verwarmd met gas, en omdat boeren te maken hebben met hoge kosten voor kunstmest of grondstoffen voor veevoer. Beide zijn een gevolg van de oorlog in Oekraïne.
Lees ook: Poep van dieren is geld waard, nu de prijzen van kunstmest de pan uitrijzen
Het CBS noemt dus al twee concrete voorbeelden: vlees en groente. Maar welke specifieke supermarktproducten zorgen ervoor dat je bij de kassa steeds meer betaalt?
Om daarachter te komen nam Business Insider contact op met onderzoeksbureau Superscanner, dat realtime de prijzen van meerdere supermarkten in de gaten houdt en met elkaar vergelijkt. We keken daarbij naar de ontwikkelingen bij marktleiders Albert Heijn en Jumbo, samen goed voor een marktaandeel van 58 procent in Nederland, gemeten in omzet.
Om ook het oorlogseffect duidelijk in beeld te krijgen, keken we naar prijsstijgingen in de periode tussen 1 februari en 24 april dit jaar. We lichten hieronder de top 20 van producten eruit die bij respectievelijk Albert Heijn en Jumbo het hardst in prijs zijn gestegen, volgens de data van Superscanner.
Albert Heijn: kleefpasta kunstgebit en ijsblokzakjes
We beginnen met marktleider Albert Heijn, de Nederlandse marktleider die volgens onderzoeksbureau NielseniQ afgelopen jaar marktleider was met een aandeel van bijna 36 procent, gemeten in omzet.
Bij de grootste supermarktketen van Nederland steeg de Fixodent Original kleefpasta in krap drie maanden tijd het hardst in prijs. Begin februari kostte deze kunstgebitlijm nog 3,99 euro. Inmiddels is dat 6,19 euro. Dat komt neer op een prijsstijging van 55 procent.
De AH IJsblokzakjes (gemaakt van olie) en de AH Zonnebloemolie doen daar nauwelijks voor onder. Respectievelijk stegen ze ruim 53 en 50 procent in prijs. Voor zonnebloemolie geldt overigens dat dit product in de praktijk nauwelijks meer verkrijgbaar is vanwege het wegvallen van het aanbod uit Oekraïne.
In de aanloop naar Pasen werd flink meer betaald voor de Hamlet Paashaas melkchocolade; ook dit product steeg met meer dan de helft in prijs.
De prijzen van de 20 onderstaande producten bij AH zijn sinds begin februari het hardst gestegen.
Jumbo: zonnebloemolie en luxe kattenvoer
Jumbo is de grootste concurrent van Albert Heijn en had in 2021 volgens NielseniQ een marktaandeel in Nederland van bijna 22 procent, gemeten in omzet.
De variatie bij de top 20 van sterkste stijgers is bij Jumbo nog wat groter dan bij Albert Heijn. Maar daarbij moet worden opgemerkt dat het niet is zo dat producten in alle Jumbo's hetzelfde kosten. De supermarktketen doet vrij expliciet aan prijsdifferentiatie. Er zijn dus goedkope, dure en gemiddelde Jumbo's. De Jumbo in Ridderkerk is een gemiddelde Jumbo, en is daarom gebruikt voor dit onderzoek van Superscanner.
De absolute topper bij Jumbo is Reddy Zonnebloemolie 1 L, die in krap drie maanden bijna tweeënhalf keer zo duur is geworden. Momenteel kost zo'n fles vloeibaar goud in theorie 5,85 euro.
Dat zonnebloemolie bovenaan de lijst van stijgers staat, is geen verrassing. De laatste tijd is er namelijk een tekort aan zonnebloemolie. Hierdoor is de prijs gestegen, zijn de schappen in de supermarkt soms leeg, en mag je bij Jumbo slechts één fles per keer bestellen.
Andere producten die sinds februari bij Jumbo flink duurder zijn geworden, zijn Jumbo Paté met Eend Volwassen Katten 400g en Plenty Extra Long 2 Rollen. Respectievelijk stegen de prijzen van deze producten met 85 en 66 procent.
Ook voor de Westland Luxe Eisalade 200g en de Omo Vloeibaar Wasmiddel Kleur 80 Wasbeurten moet inmiddels 60 procent meer worden neergeteld bij de kassa.
De prijzen van de 20 onderstaande producten bij Jumbo zijn sinds begin februari het hardst gestegen.
Toch zijn er ook enkele supermarktproducten die de afgelopen twee maanden juist in prijs zijn gedaald. Voorbeelden zijn de Jumbo Groentebouillon 8 Stuks en de Dove Anti-Transpirant Deodorant Roller Original 50ml. Respectievelijk zijn deze producten 54 en 47 procent goedkoper geworden.
Bij Albert Heijn daalden de Real Tropical 100% Real soursop en Real Tropical mango het meest in prijs. Beide werden de afgelopen twee maanden ongeveer een derde goedkoper.
Ook de prijs van Taste of the World Scharrel eendenbout, een stuk vlees nota bene, nam met meer dan 30 procent af.